Kırklareli Yöresinde bugün erkek
ve kadınlar hazır elbise giymektedirler. Bu elbiseler moda akımına göre her yıl değişebilmektedir. Eski yıllarda köy ve şehirlerde yaşayanlar arasında
gözle görülür farklılıklar varken, bugün bu fark oldukça azalmıştır.
Köylerde kadınlar tarafından özellikle 50 yaş ve üstündekilerde çarşaf, ferace
denilen siyah renkli giysiler dışarıda, renkli basmalardan yapılan şalvar,
bluz, ayaklara koyun yapağından örülme çetik-çorap, başlarına da eşarp ya da
beyaz bezden oluşan başörtüler de içeride kullanılır. Erkekler genelde hazır
olarak aldıkları ceket ve pantolon giyerler. Başlarında da kasket denilen şapka
kullanırlar. Yaşlı olanlar sıcak tutsun diye kışları şayak (aba) pantolon
giyerler.
Gençlerle ihtiyarlar arasında giyimde büyük değişiklikler vardır. İhtiyar
kadınlar ferace, orta yaş kadınları çarşaf, gençler ise gayet modern
giyinirler. Genç kızlar saçlarını örtmezler. Bu durum ilk zamanlar ihtiyarlar
tarafından çok yadırganmasına rağmen bugün bu durum hoş karşılanmaktadır. Genç
erkekler de gayet modern giyinip başlarında şapka kullanmazlar.
Yöremiz halk oyunları kıyafetleri de şunlardır.
KADIN GİYSİLERİ:
Başa Giyilenler;
Sırta Giyilenler;
İç Donu: Dokuma kumaştan yapılmış dizlere kadar uzanan paçaları bağlı genellikle beyaz renkte iç donu giyerler.
Bürümcek Gömlek: İnce dokunmuş beyaz renkli kumaştan yapılmıştır. Yakasız olup çok küçük hakim yaka ile göğüs kafesine kadar düğmeli görünen kısımları işlemeli, kol uçları düz veya büzgülüdür.
Şalvar: Genellikle kadifeden yapılmış olup kırmızı renk hakimdir. Paçaları bol, bilek kısmı boğumluve ağı mümkün olduğunca büyük olup geniş biçimde dikilmiştir. Bel kısmı Lastik veya uçkur ile büzülmüştür. Yanlarında cepken ile bütünlük sağlayan işlemeler vardır.
Cepken: Genellikle şalvar renginde olup, motifleri yöre özelliğini yansıtacak şekilde hazırlanmıştır. Bu motifler ters lale, defne dalı ve bereket sembolü olan başak tanesidir. Motifler genellikle sarı renkle işlenmektedir.
Toka: Şalvarın üzerine takılan gümüş kemerli tokadır.
Yağlık: Belden öne doğru sarkıtılan ve yörede kullanılan motiflerle süslenen
bir giysidir. Uçkur: Kemer niyetine kullanılan, yağlığı ve şalvarı saran, uçları yörede
kullanılan motiflerle işlemeli olan ve kişinin sol tarafından sarkıtılacak
şekilde bağlanmıştır.
Fıta: Üzerinde çeşitli motifler bulunan,d okuma kumaştan yapılmış ve kadınların
önlerine bağladığı bir giysidir. Motifler genellikle dokuma esnasında
oluşturulmuş olup, çeşitli renkte olanları vardır.
Ayağa Giyilenler;
Yemeni: Siyah renkli deriden yapılmış, bağcığı olmayan bir tür ayakkabıdır.
Çetik: Çeşitli renklerde, elde şiş ile örülmek suretiyle genellikle koyun
yapağından yapılmış konçsuz pabuçtur.
Çorap: Yünden veya yapaktan yapılmış olup, bacakları ayaktan yukarı doğru
sarar.
Aksesuar;
Mendil: Çeşitli motiflerle süslenmiş olup, sallama olarak kullanılır.
Takılar;
Kadınlar genellikle boyun kısmına kurdelâya dizili olarak bir veya iki dizi
altın bağlarlar. Kulaklarına da küpe takarlar. Mevsimine göre kulak ile çember
arasına çiçekler de takılabilir. Mizansen oyunlarda bu çiçekler kullanılabilir.
Kullanılan işlemelerde genel olarak birlik, beraberlik ve yardımlaşmanın
sembolü olan defne dalını, kararlılık, cesaret ve üstünlük sembolü olarak
kartal v.b. hayvanları sembolize ederler. Renklerde sevginin ve sevgilinin
bağını anlatan kırmızı ve tonları hakimdir. Gaytan işlemeler bitkilerin
yapraklarından elde edilen yapıştırıcı maddeler ile kullanılır.
ERKEK GİYSİLERİ:
Başa Giyilenler;
Fes: Başa giyilir. Ucu sol tarafında düğümlenen çok ince kumaştan yapılmış olan
(ipekli) dolama ile sarılmıştır.
Sırta Giyilenler;
Gömlek: Pamuklu, düz veya çok ince çizgili, yakasız, kolları ve önü düğmeli
kullanılır. Bazılarında çok dar hakim yaka bulunur. Gömlek altına el örgüsü
yünden yapılmış içlik giyilir.
Potur: Paçaları bileği saran ve düğmeli pantolon şeklinde dökümlü, ağ kısmı
daha az düşük olan aba, şayak veya kaşe kumaştan yapılır. Genellikle çivit
mavisi ve devetüyü renkler kullanılır. Yanlarında cepken ile birlik sağlayan
motifleri paçanın ucuna kadar iner. Şalvar üzeri kaytanlı işlemeleri,
paçalarında bağları vardır. Paçaları düğmeli, aba pantolona benzeyen potur, ağ
kısmı daha da düşüktür. Kayış yerine uçkur takılır. Yanları ve paçaları
motiflidir.1930-1940’lı yıllarda yerli denilen “Gacal”lar günlük yaşantılarında
gök mavisi potur giyer iken, Bulgaristan’dan gelmiş göçmenler lacivert veya
siyah, Batı Trakya’dan gelmiş göçmenler ise devetüyü renginde potur
giymekteydiler.
Cepken: Kolsuz olup, daha çok yaşlıların kullandığı aynı kumaştan ve renkten
yapılmış cepli olup potur üstüne giyilir.
Kollu Kolsuz Cemedan: Cepkenin bir değişiği olup kolludur. Ön ve arkasında
bulunan motifler kol uçlarına kadar uzanır. İşlemeleri el işi ve kaytan ipinden
olur. Yaz aylarında kolsuz, kış aylarında kollu olanı giyilir. Kollu cemedan
üzerine giyilmiş kartal kanat kullanılır.
Kuşak: Poturu saran cepken üzerine, beyaz ve kırmızı renklerin hakim olduğu
dokuma yünden yapılmış uzunca kuşak sarılır. Genellikle sol tarafa veya
konumuna göre kapalı bırakılan uçlarında her zaman sarkıtılan püskülleri
bulunur.
Peşkir: Kuşağın üzerine sol taraftan takılan, simle işlenmiş kısmı gösterilen
peşkir takılır. Bürümcük dokuma kumaştan yapılma olup genellikle beyaz
renklidir.
Ayağa Giyilenler;
Yemeni: Kadınlar gibi siyah renkli deriden yapılmış, uçları daha sivri yemeni
giyilir. Bazı yerlerde üstü potur üstüne dolama ile sarılan, öküz ya da manda
derisinden yapılan çarık giyilir. İçine düz beyaz renkli yünden örülme çorap
giyilir.
Aksesuar;
0 Yorum:
Yorum Gönder